Case Keva

Sujuvaa tietoliikennettä

Santa Monica Networksin jatkuvat hallintapalvelut ja tietoliikenteen kehittämissuunnitelma takaavat kuntien eläkevakuutuksista vastaavan Kevan liiketoiminnan jatkuvuuden.

Kevan liiketoiminta on täysin riippuvainen häiriöttömästä ja vakaasta tietoliikenneympäristöstä. Organisaation tietoliikenneinfrastruktuuriin on vuosien varrella liittynyt lukuisia eri toimittajien järjestelmiä ja niihin liittyviä tietoliikenneratkaisuja. Niiden hallintaan Keva on hankkinut Santa Monica Networksiltä SantaCare-hallintapalvelut. Hallintapalvelut kattavat laajasti Kevan verkkolaitteet ja tietoliikenneympäristön, muun muassa kytkimet, palomuurit, kuormanhallinnan ja langattoman verkon.

image description
Viisi vuotta sitten alkanut yhteistyömme on toiminut erinomaisesti. Kesäkuussa päätimme jatkaa yhteistyötämme uudella kolmivuotisella sopimuksella." Timo Luhtanen Keva

Vuonna 2011 alkaneen yhteistyön aikana Kevan ja Santa Monica Networksin asiantuntijat ovat kehittäneet tietoliikenneympäristöä yhteistyössä varmatoimisemmaksi, hallittavammaksi ja kustannustehokkaammaksi. Kehittämistyössä on kiinnitetty koko ajan huomio sekä verkon operointiin ja ylläpitoon että mahdollisuuteen toteuttaa tulevat kehittämishankkeet tehokkaasti.

– Viisi vuotta sitten alkanut yhteistyömme on toiminut erinomaisesti. Kesäkuussa päätimme jatkaa yhteistyötämme uudella kolmivuotisella sopimuksella, Kevan IT Controller ja tietoliikenteen kehittämisprojekteista vastaava Timo Luhtanen sanoo.

Yksinkertaistamalla säästöjä

Helmi-maaliskuussa 2016 Santa Monica Networks laati Kevalle koko verkkoympäristön kehittämissuunnitelman vuosille 2016-2018. Sen lähtökohdaksi otettiin olemassa olevan arkkitehtuurin ja laitteiston täysimittainen kartoitus. Tämän pohjalta rakennettiin tavoitetila ja toimenpide-ehdotukset, kuinka toivottuun maaliin päästään.

Kehittämissuunnitelma antaa raamit, jonka mukaan Keva toteuttaa tulevia projekteja. Suunnitelman ansiosta kehittäminen on huomattavasti aiempaa helpompaa, nopeampaa ja kustannustehokkaampaa.

­ – Uusi kokonaisverkkoarkkitehtuuri antaa meille mahdollisuuden yksinkertaistaa verkon rakennetta. Kun laiteita on vähemmän, myös hankintoja on vähemmän ja koko verkon ylläpito on helpompaa. Kaikki tämä säästää rahaa, Luhtanen sanoo.

Uusien sisäisten ja ulkoisten palomuurien hankinta ja käyttöönotto on ollut ensimmäinen kehittämissuunnitelman kokonaisarkkitehtuurin mukainen projekti.

– Otamme käyttöön uusien palomuurilaitteiden kehittyneitä ominaisuuksia ja nostamme näin koko ympäristömme tietoturvan tasoa.

Standardi palvelurajapinta on kehittämissuunnitelman keskeinen osa. Sen myötä Kevan palvelutarjoajat voivat jatkossa liittää nopeasti ja kustannustehokkaasti palvelunsa Kevan verkkoon.

 Reilut viisi yhteistyövuotta ovat näyttäneet Kevan organisaatiolle, mihin Santa Monica Networksin asiantuntijat yltävät.

– Santa Monica Networksin asiantuntijat tuntevat erinomaisesti sekä monipuolisen arkkitehtuurimme että laitteistomme ja koko tietoliikenneympäristömme. Niinpä erilaiset muutosprojektit voidaan toteuttaa nopeasti ja tehokkaasti ja niissä päästään hyvään lopputulokseen, Luhtanen sanoo ja jatkaa.

– Palvelu on ollut koko ajan nopeaa, joustavaa ja ammattitaitosta. Santa Monica Networks menee kirkkaasti meidän palvelutoimittajien kärkijoukkoon.

Kattavat palvelut yhdeltä luukulta

Santa Monica Networksin yhteistyö Kevan kanssa kattaa laajan valikoiman SantaCare-palveluita, joita hallinnoidaan keskitetysti Santa Monica Networksin 24/7-palvelukeskuksesta (NOC, Network Service Center).

Palveluista Managed ADC huolehtii verkon kuormantasauksen hallinnasta, valvonnasta ja muutoksista. Se on toteutettu F5:n kuormantasausklusterilla. Managed FW kattaa palomuurien hallinnan ja valvonnan ja Managed SSLVPN puolestaan VPN-hallinnan.

Managed LAN huolehtii kaikista Kevan verkkolaitteista. Managed MobileID on tuore palvelu, jonka kautta hoidetaan muun muassa SMS-autentikointi. Managed WLANin roolina on hallinnoida Kevan laajaa WLAN-infrastruktuuria.

Palveluiden piirissä on runko- ja työryhmäkytkimiä noin 60 kappaletta ja WLAN-tukiasemia noin 160. Tämän lisäksi on neljä palomuuria sekä VPN- ja kuormantasauslaitteistot. Kevalla on käytössä kaksi HyperV-teknologialla virtualisoitua konesalia, joista toinen Kevan omissa tiloissa ja toinen Elisalla.

Kevalle on toteutettu konsultointina vuodet 2016-2018 kattava palveluarkkitehtuurisuunnitelma, joka antaa suuntaviivat tulevien palveluiden kehittämiselle.

Santa Monica Networks vastaa Kevan verkkolaitteiden ylläpitopalveluista.  Kaikille palveluille on nimetty sekä palvelupäällikkö että teknisestä ympäristöstä vastaava Tech Lead.

 

 

Ota yhteyttä

Markku Niemi
Markku Niemi Sales Manager 041 4563849 Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.