Case Rexel

Kumppanuus tuo turvaa

Rexel ulkoisti lähiverkkonsa sekä palomuuriympäristönsä monitoroinnin, operoinnin ja kehittämisen varmistaakseen liiketoimintansa vikaantumattoman jatkuvuuden.

Rexel Finland on innovatiivinen, johtava sähkömateriaalien jakelija Suomessa. Se tarjoaa ammattilaisasiakkailleen monipuolisia sähkömateriaalien jakeluun liittyviä ratkaisuja, energiasäästöratkaisuja rakennuksiin ja teollisuuteen sekä uusiutuvan energian ratkaisuja. Yrityksellä on 35 myyntipistettä ympäri Suomea. ”Kehitimme itsepalvelukonseptin parantaaksemme tavoitettavuuttamme asiakkaisiin päin. Aiemmin myymälämme olivat avoinna aamuseitsemästä iltapäiväneljään. Se oli hankalaa esimerkiksi sähköasentajille, koska he ovat päivisin työmailla”, Rexelin tietohallintojohtaja Jouko Tuominen kertoo. Nyt Rexelin palveluun rekisteröityneet sopimusasiakkaat voivat tehdä ostoksia myymälöissä joustavasti PDA-laitteella ympäri vuorokauden. Toimintamallin luotettavuuden takaamiseksi Rexel Finland valitsi yhteistyökumppanikseen Santa Monica Networksin.

image description
Lähiverkon keskeytymätön toimivuus on liiketoiminnallemme keskeistä." Jouko Tuominen Rexel

Itsepalveluasiakkaiden ostovolyymit ovat kasvaneet merkittävästi, mikä edellyttää lähiverkon, langattoman verkon ja palomuuriympäristön jatkuvaa ja tehokkasta seurantaa sekä vikatilanteiden nopeaa korjaamista. Kustannustehokkain ratkaisu Rexelille on ollut ostaa palvelu ulkopuoliselta asiantuntijalta. ”Lähiverkon keskeytymätön toimivuus on liiketoiminnallemme kriittistä. Jos verkko kaatuu, eivät asiakkaat pääse itsepalvelumyymälöihin tekemään ostoja”, Tuominen sanoo.

Ripeä Siirtymä

Rexel käyttää tietoliikenneverkossaan Ciscon kytkimiä ja langatonta verkkoa, sekä Juniperin palomuureja. Tuttujen tuoteperheiden takia Rexelin verkkoympäristön transitioprojekti Santa Monica Networksin hallintaan on edennyt ripeästija joustavasti. Ensitapaaminen oli elokuussa 2015. Rexel ja Santa Monica eivät olleet aikaisemmin tehneet yhteistyötä. Vuoden lopulla Rexel sai ehdotuksen tietoverkkoympäristön siirtämisestä Santa Monica Networksille. Hallinta- ja valvontapalvelujen siirto SMN:n Network Operations Centeriin käynnistyi maaliskuussa 2016, ja toukokuun lopulla NOC otti vastaan asiakkuuden ja aloitti jatkuvien palveluiden tuotannon. ”Transitioprojektin yhteydessä teimme Rexelin verkkoympäristöön vain pieniä muutoksia ja dokumentointia, mutta asiakkaallemme jo tämä on tarkoittanut isoa parannusta aiempaan. Rexelillä on nyt yksi huolenaihe vähemmän ja reaaliaikainen käsitys verkkoympäristön toimivuudesta”, sanoo myyntipäällikkö Vesa Vuorisalo Santa Monica Networksista.
Tapahtumien havainnointi on nyt tehokkaampaa, ja esimerkiksi palomuuriin tehtävät muutokset toteutuvat muutamassa tunnissa,
kun niihin ennen saattoi kulua useita päiviä.

Pilvipalvelut haastavat

Yhteistyö on Tuomisen mukaan vastannut odotuksia ja syvenee ensi vuonna, kun kumppanit alkavat tarkastella Rexelin Hyvinkään logistiikkakeskuksen lähiverkon uudistamista. ”Haluamme parantaa verkkomme toiminnallisuutta ja löytää optimaaliset ratkaisut, jotta yhteytemme ympäri Suomea säilyvät hyvätasoisina. Pilvipalveluiden yleistyminen ja suojautuminen ulkopuolisia uhkia vastaan luovat omat haasteensa verkon rakenteen kehittämiselle.”

Jatkuvaa kehitystyötä

Santa Monica Networksin hallintapalvelut pudottavat verkkoympäristön huolet pois asiakkaan harteilta. Kun otamme vastuullemme asiakkaan verkko- ja palomuuriympäristön hallinnan, saavat asiakkaamme tuoreimman tietoteknisen osaamisen ja voivat keskittyä oman liiketoimintansa kehittämiseen.

Hallintapalvelumme kattavat verkko- ja palomuuriympäristön jatkuvan monitoroinnin ja vianhallinnan. Network Operations Center -yksikkömme havainnoi verkko- ja palomuuriympäristön häiriöt jo ennen kuin asiakas on niistä tietoinen. Reagoimme ennaltaehkäisevästi kriittisiin tilanteisiin ja raportoimme niistä.

Monitoroinnin ohella teemme asiakkaan pyynnöstä nopeasti tarvittavat muutokset palomuurien avauksiin tai kytkimiin.Monitoroinnin ja muutosten lisäksi palvelumme ydintä on asiakkaan verkkoratkaisujen jatkuva kehittäminen. Emme jätä asiakkaan verkko- ja palomuuriympäristöä siihen tilaan, missä se on luovutettu, vaan kehitämme sitä aktiivisesti yhdessä asiakkaan kanssa vastaamaan entistä paremmin tulevaisuuden uusiin vaatimuksiin.

Yhdessä tekeminen on luottamuksellisen asiakassuhteen perusta. Asiakas kokee lisäarvoa siitä, että heidän verkkoaan valvotaan ja sen toimivuutta seurataan sekä palveluntarjoajan halusta kehittää aktiivisesti asiakkaalle sopivimmat ratkaisut.

 

 

Ota yhteyttä

Vesa Vuorisalo
Vesa Vuorisalo Sales Manager 050 505 9937 Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

”Elämässä ei voi hävitä: voi vain voittaa tai oppia.”