Case Outokumpu

Jatkuva ylläpito takaa liiketoiminnan jatkuvuuden

SantaCare-ylläpitopalvelu antaa Outokummun laajalle tietoverkolle ympärivuorokautisen asiantuntijatuen.

Teräsyhtiö Outokummun ja Santa Monica Networksin yhteistyön juuret ulottuvat lähes kymmenen vuoden päähän. Santa Monica Networks on toimittanut vuodesta 2007 lähtien muun muassa verkkolaitteita ja VOIP-teknologiaa Outokummun Kemin kaivokseen ja Tornion terästehtaalle sekä eri yksiköiden toimistoverkkoihin.

image description
Olemme halunneet keskittää verkon kaikki vaativat ylläpitotehtävät ja monimutkaiset projektit Santa Monicalle. Itse vastaamme verkon päivittäisestä ylläpidosta ja rutiinitehtävistä.” Sami Tähkäoja Unique & Custom Builds Service Manager, Outokumpu

Vaativan verkkoinfrastruktuurin ylläpito tarvitsee jatkuvaa ylläpitopalvelua, jonka toimittajaksi Outokumpu valitsi kolme vuotta sitten Santa Monica Networksin.

– Kattavasta SantaCare-ylläpitopalvelusta sopiminen Santa Monican kanssa oli luonteva jatko pitkään kestäneelle yhteistyöllemme. Heillä on laaja ja syvällinen osaaminen Ciscon laitteista, joista verkkomme koostuu 95-prosenttisesti, Outokummun Tornion ja Kemin yksikön tietotekniikkapalveluiden kehittämisestä ja ylläpidosta vastaava Unique & Custom Build Services Manager Sami Tähkäoja sanoo.

Kemin ja Tornion alueella toimivat verkot ovat osa Outokummun laajaa globaalia verkkoinfrastruktuuria, johon kuuluu nelisenkymmentä toimipistettä. Verkot on yhdistetty toisiinsa MPLS-verkolla.

– Verkkomme on suurin Outokummun verkoista. Yksistään kytkimiä on noin tuhat ja wlan-tukiasemia suunnilleen saman verran. Verkko kattaa kaikki yksiköt Kemin kaivoksen tunneleista, Tornion tehtaisiin ja toimistoverkkoihin saakka. Vain ferrokromituotannon automaatioverkko on tämän ylläpitosopimuksen ulkopuolella.

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa 2,4 miljoonan tonnin kylmävalssauskapasiteetillaan. Yhtiön liikevaihto oli 6,4 miljardia euroa vuonna 2015 ja sen palveluksessa oli 11 000 työntekijää yli 30 maassa. Suomen 2400 työntekijästä 2200 työskentelee Torniossa.

Vaativaa erikoisosaamista

– Olemme halunneet keskittää verkon kaikki vaativat ylläpitotehtävät ja monimutkaiset projektit Santa Monicalle. Erityisesti VPN-asioissa ja useimmissa reitittimiä koskevissa asioissa meillä on ollut paljon vaativaa tehtävää. Itse vastaamme verkon päivittäisestä ylläpidosta ja rutiinitehtävistä, Tähkäoja kertoo.

Monipuolinen verkko vaatii Santa Monica Networksin ylläpidon asiantuntijoilta syvällistä tuntemusta sekä verkkolaitteista ja -teknologiasta että Outokummun tuotantoympäristöstä.

– Yhteyshenkilömme on ollut pitkään sama ja hän tuntee koko tehdasympäristömme hyvin. Hänelle ei tarvitse enää selittää, mihin mikäkin asia vaikuttaa, Tähkäoja sanoo tyytyväisenä.

Hyvin ylläpidetyn verkon kanssa tulee vain harvoin yllätyksiä.

– Viimeisen vuoden aikana on ollut vain yksi verkkotekniikasta johtunut katkos. Saman verran on ollut parina aiempanakin vuonna, Tähkäoja sanoo.

Santa Monican asiantuntijat hoitavat ohjelmistopäivitykset ajallaan ja laiterikkoihin reagoidaan nopeasti.

– Laiterikon sattuessa saamme neljän tunnin sisällä uuden laitteen. Joustava palvelu on meille tärkeää tuotannon mahdollisimman häiriöttömän toiminnan vuoksi, Tähkäoja sanoo.

Yhteistyötä kehitetään vuosineljänneksittäin palavereissa. Niissä käydään läpi käynnissä olevia projekteja ja suunnitellaan tulevaa yhteistyötä.

– Yhteistyö on sujunut hyvin. Santa Monican tarjoama asiantuntemus ja nopeus ovat meille tärkeitä, Tähkäoja summaa.

Monipuolinen ja joustava palvelu

SantaCare-ylläpitopalvelu takaa verkkoinfrastruktuurin häiriöttömän palvelutason Outokummun Tornion tehtaiden liiketoiminnalle. Sillä huolehditaan sekä laitteiden elinkaaresta että varmistetaan avun saaminen erilaisissa ongelmatilanteissa.

Palvelun alussa inventoitiin sen piirissä olevat verkkolaitteet. Outokummun tietohallinnolle SantaCare tarjoaa reaaliaikaisen selainkäyttöisen näkymän laitteiden tukipalveluiden tilanteesta. Vikatilanteissa korjauksen vaiheet kirjataan erilliseen järjestelmään, josta Outokummun tietohallinto saa sähköpostitse tiketti-informaatiota viankorjauksen etenemisestä.

Outokumpu on valinnut SantaCare-palvelun korkeimman palvelutason, joka tarjoaa tukipalvelut 24/7, neljän tunnin vasteajalla. Osa laitteiden vianselvityksestä tehdään turvallisella etäyhteydellä ja osa Torniossa siten, että Outokummun henkilöstö osallistuu vianselvitykseen.

SantaCare-palvelu sisältää:
  • verkon laitekannan inventointi ja raportointi
  • verkkolaitteiden ohjelmistopäivitykset
  • vikadiagnostiikka ja viankorjaus joko etäyhteydellä tai paikan päällä
  • vaihtolaitepalvelu
  • puhelin- ja sähköpostituki ongelmatilanteissa
  • palvelutasot joustavasti eri vasteajoilla
  • web-portaalipalvelun

Ota yhteyttä

Juha Alatalo
Juha Alatalo Solution Designer 044 3134 169 Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

”Tulevaisuus on avoin ja siinä kaikki on mahdollista!”