Takaisin

IPv6 -tekniikan perusteet

Tämän kurssin johtavana ajatuksena on tutustuttaa osallistujat IPv6-maailmaan. IPv6-maailman ilmiöitä käydään läpi toiminnallisesta näkökulmasta jättäen vähemmälle huomiolle eri bittien asento eri protokollien osalta. Kurssin käymisen jälkeen osallistujat pystyvät ymmärtämään IPv6-maailmaa ja eri protokollien ja mekanismien keskinäisiä suhteita.

Vaikka kokonaisuudessaan IPv6 ei tule muuttamaan tietoverkkojen toimintaa, tuo se mukanaan valtavan määrän uusia tai uudistettuja mekanismejä. Muuttuneista mekanismeistä voi mainita ainakin IPv6-osoitteet, toimintamallit lähiverkon sisällä, reititystekniikat, sekä siirtymäkauden mekanismit. Vaikka kaikkien mekanismien osalta ei kaikkialla organisaatiossa tarvita syvällistä ymmärrystä, on asiakasratkaisuiden rakentamisen näkökulmasta syytä ymmärtää kaikki olennaiset lyhenteet, mekanismien perustoiminta sekä niiden käyttäminen IPv6-verkossa.

Kurssin kohderyhmä: Kaikki tekninen ja ei-tekninen henkilöstö. Kurssi lähestyy IPv6-asioita pääosin teknisestä näkökulmasta.

Kurssin tavoite: Kurssin tavoitteena on nostaa kurssilaisten tiedon tasoa IPv6-maailman olennaisten tekniikoiden osalta.

Kurssin sisältö:

IPv6-tekniikan perusteet

  • IPv4-osoitteiden tilanne
  • IPv6-tekniikan nykyinen tilanne – kuka käyttää ja kuinka paljon?
  • IPv6-maailman rakenneosat
  • Tuki laitteissa ja ohjelmistoissa

IPv6-osoitteet ja olennaiset oheistekniikat

  • Eri osoitetyypit ja niiden käyttökohteet
  • Miten osoitteita allokoidaan jatkossa? Paljonko asiakas saa osoitteita?
  • Nimipalvelu IPv6-maailmassa

IPv6-mekanismit lähiverkon tasolla

  • Neighbor Discovery –prosessi
  • Osoitteiden automaattinen konfigurointi; tilaton
    •  EUI-64 -osoitteet
  • Osoitteiden automaattinen konfigurointi; tilallinen
  • Muut olennaiset lähiverkkotason tekniikat

IPv6-tekniikat verkon näkökulmasta

  • IPv6-mekanismit laaja(WAN)-verkoissa; unicast- ja multicast-reititys
  • Yleiskuva IPv6-liikenteen välityksestä ja reitityksestä
  • Siirtymäkauden mekanismit yritys- ja operaattoriverkoissa
  • IPv6-verkkojen tietoturva
Näytä lisää Sulje
Mika Ilvesmäki
Mika Ilvesmäki kouluttava konsultti Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

CCNP, CCDP
Käytännön ja teorian yhteen sitova kouluttaja. Ydinosaaminen: L2/L3 –tekniikat ja Cisco- ympäristöt.
Opiskelut: TkT

Ilmoittaudu kurssille

Tietosuoja

Palvelussa voidaan käsitellä Elisan tietosuojaperiaatteissa kuvattuja henkilötietoja, kuten esimerkiksi nimi, yhteystiedot ja palvelun käyttöön liittyvät tiedot. Elisa on palvelussa käsiteltävien henkilötietojen osalta tietosuojalainsäädännössä tarkoitettu henkilötietojen rekisterinpitäjä.

Elisa käsittelee rekisterinpitäjänä henkilötietoja kulloinkin voimassaolevien tietosuojaperiaatteiden mukaisesti (https://elisa.fi/sopimusehdot) ja (https://elisa.fi/tietosuoja).

Elisalla on oikeus käyttää palveluiden tuottamisessa ja henkilötietojen käsittelyssä alihankkijoita.

English:

When using the service, the following types of personal information may be handled; name and contact information, employee information and other information from the client company, end user information, information related to use of the service and customer satisfaction information. This information is needed for the maintenance and development of the service. In terms of the personal information being handled, the customer is the controller as intended in information protection legislation and the service provider is the handler.

The customer's personal information is to be handled in the manner outlined in the agreement and this service description in order to provide and develop the services. Any other handling of the customer's personal information and its effect on costs in accordance with the General Data Protection Regulation are to be agreed upon separately between the parties to the agreement.

The provider or their subcontractor may collect data for the maintenance, improvement or analysis of the service. The provider reserves the right to use subcontractors in the production of their services and sub-handlers in the handling of personal information. The customer has the right to receive information on the provider's subcontractors and sub-handlers upon request.