Takaisin

Skaalautuva ja tietoturvallinen verkonvalvonta

Verkonhallinnan avulla verkon toimintaan saadaan näkyvyyttä ja ennustettavuutta. Vaikka verkonhallinnan mekanismit ja niiden käyttö ovat oleellinen osa nykyaikaista tietoliikenneinfrastruktuuria, liian usein liian vähän resursseja ja aikaa kohdennetaan tämän osa-alueen suunnitteluun, toteuttamiseen ja operointiin. Joskus päätös on tietoinen ja joskus seurausta tiedon puutteesta olemassa olevien suunnittelukäytäntöjen ja verkkomekanismien käytöstä.

Kurssin tarkoituksena on hahmottaa hallintaverkon oleelliset osat ja ominaisuudet sekä tutustua käytössä oleviin tekniikoihin sekä parantaa ymmärrystä verkonhallinnan eri mahdollisuuksista ja tekniikoista . Kurssi ei ota kantaa erilaisiin verkonhallinnan ohjelmistojen paremmuuteen tai vertaile niitä, mutta antaa työkalut hahmottaa tällaisille ohjelmistoille asetettavista vaatimuksista.

Kurssi on luonteeltaan tekninen ja tarkoitettu verkonsuunnittelijoille ja ylläpitäjille.

Esitietovaatimuksina edellytetään osaamista ja ymmärrystä LAN/WAN-verkkojen toiminnasta. 

Luennot suomeksi, kurssimateriaalit englanniksi.

Yleiskatsaus verkonhallintaan

  • Mitä on verkonhallinta ja mitkä ovat sen tavoitteet?
  • Verkonhallinnan haasteet organisaatiossa
  • Laitehallinnasta provisiointijärjestelmiin
  • Verkonhallinnan referenssimallien esittely: FCAPS, OAM&P ja ITIL työkalut

Verkonhallintajärjestelmät

  • Verkonhallintajärjestelmän rakenne
  • Configuration Management Database (CMDB)
  • Tikettijärjestelmät
  • Muutosten hallintajärjestelmät
  • Ratkaisutietokanta
  • Raportointijärjestelmät
  • Laitehallita/Elementtihallinta
  • Suunnittelun työkalut

Verkonhallintaverkko

  • Mikä on verkonhallintaverkko?
  • Turvallisen verkonhallintaverkon kriteerit
  • Verkonhallintaverkon tekniikat
  • Hallintaverkon skaalautuvuus

Verkonhallinan protokollat

  • ICMP
  • Telnet/SSH
  • FTP/SCP
  • SNMP
  • Syslog
  • NetConf
  • Valmistajakohtaiset protokollat

Laitehallinta ja provisiointi

  • Automaattisen provisioinnin tarve
  • Provisiointijärjestelmät
  • Software Defined Network – perusajatuksia
  • Laitehallinnan työkalut

Laitehallinta ja tiedonkeruu

  • Laitehallinnan tarkoitus
  • Laitehallinnan eri tasot
  • Tiedonkeruu - mitä kerätään?

Hallintatiedon analysointi

  • Analyysitarpeet
  • Suodatus ja korrelaatioanalyysi
  • Normalisointi
  • Tiedon tallennus
  • Tapahtumatiedon generointi verkonhallintatiedon perusteella
  • Palvelumonitorointi

Liikennemittaukset

  • Mikä on liikennevuo?
  • Vuotiedon eri tasot
  • Aggregointi ja näytteistys
  • Tiedonkeruu
  • Vuotiedon analysointi ja raportointi
  • Pakettitason analyysi

Verkon suorituskyvyn monitorointi

  • Verkon suorituskyvyn monitoroinnin tarve
  • Kuinka suorituskykyä tarkkaillaan
  • Sisäiset ja ulkoiset monitorointityökalut
  • Suorituskykytiedon raportointi
Näytä lisää Sulje
Mika Ilvesmäki
Mika Ilvesmäki kouluttava konsultti Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

CCNP, CCDP
Käytännön ja teorian yhteen sitova kouluttaja. Ydinosaaminen: L2/L3 –tekniikat ja Cisco- ympäristöt.
Opiskelut: TkT

Ilmoittaudu kurssille

Tietosuoja

Palvelussa voidaan käsitellä Elisan tietosuojaperiaatteissa kuvattuja henkilötietoja, kuten esimerkiksi nimi, yhteystiedot ja palvelun käyttöön liittyvät tiedot. Elisa on palvelussa käsiteltävien henkilötietojen osalta tietosuojalainsäädännössä tarkoitettu henkilötietojen rekisterinpitäjä.

Elisa käsittelee rekisterinpitäjänä henkilötietoja kulloinkin voimassaolevien tietosuojaperiaatteiden mukaisesti (https://elisa.fi/sopimusehdot) ja (https://elisa.fi/tietosuoja).

Elisalla on oikeus käyttää palveluiden tuottamisessa ja henkilötietojen käsittelyssä alihankkijoita.

English:

When using the service, the following types of personal information may be handled; name and contact information, employee information and other information from the client company, end user information, information related to use of the service and customer satisfaction information. This information is needed for the maintenance and development of the service. In terms of the personal information being handled, the customer is the controller as intended in information protection legislation and the service provider is the handler.

The customer's personal information is to be handled in the manner outlined in the agreement and this service description in order to provide and develop the services. Any other handling of the customer's personal information and its effect on costs in accordance with the General Data Protection Regulation are to be agreed upon separately between the parties to the agreement.

The provider or their subcontractor may collect data for the maintenance, improvement or analysis of the service. The provider reserves the right to use subcontractors in the production of their services and sub-handlers in the handling of personal information. The customer has the right to receive information on the provider's subcontractors and sub-handlers upon request.